"Het enthousiasme in het ziekenhuis was groot"

Alle artsen, verpleegkundigen, paramedici en overig (ondersteunend) personeel van het Martini Ziekenhuis in Groningen werken sinds 16 juni 2016 met een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD). Zorgverbeteraars was verantwoordelijk voor het projectmanagement. Drie hoofdrolspelers over de samenwerking: "Zorgverbeteraars heeft kennis van zaken en weet de menselijke maat te houden."

door Lieke van den Krommenacker

Niels Vogel, gynaecoloog, CMIO en voorzitter stafcommissie ICT, over veranderingen in het EPD:

"Onze hele digitale infrastructuur is afgelopen jaar veranderd. Zo hebben we onder meer de overstap gemaakt van EZIS 5.2 naar HiX. Samen met Zorgverbeteraars is onder meer gekeken wat de mogelijkheden waren voor het elektronisch voorschrijven van medicatie, zowel klinisch als poliklinisch. Hoe je dat het beste doet, welke keuze je daarin maakt binnen het gegeven budget, dat is een uitdaging voor ons als ziekenhuis. Wij moeten zorgen dat zorg en ICT beter op elkaar aansluiten. Dus: als we willen dat je als medisch specialist gemakkelijk in het dossier van een ander medisch specialist kan (mee)kijken, hoe pakken we dat dan in samenwerking met ICT aan?"

"Zorgverbeteraars heeft ons in het hele proces begeleid en opgetreden als intermediair tussen het ziekenhuis en softwareleverancier ChipSoft. Ze hebben verschillende dossiers ontworpen: één kern-/basisdossier en daarin specialistische dossiers, zodat je per afdeling een beetje vrijheid hebt in de inrichting. Het resultaat is dat alles nu gestroomlijnder is, meer geprofessionaliseerd. Zorgverbeteraars heeft duidelijk kennis van het systeem. Er wordt helder uitgelegd wat wel en niet kan binnen het systeem, ze hebben door wat ze aan het doen zijn. Dat maakt de samenwerking prettig. Alle artsen en verpleegkundigen hebben in no time leren werken met HiX. Ze wisten bij wijze van spreken na twee weken al niet meer hoe het oude EZIS 5.2 er uitzag. Dat is knap, want niet elke collega is even ICT minded, iedereen ontwikkelt zich op een ander tempo. Onder regie van Zorgverbeteraars zijn al die collega’s ondersteund, heel fijn."

Harm Wesseling, directeur ICT & Medische Techniek, over Jonas Rubrech, projectmanager van Zorgverbeteraars:

"We werken al jaren met Zorgverbeteraars, huren ze regelmatig in om ons te begeleiden bij ontwikkelingen rond het EPD. Ze helpen de organisatie van a naar b te brengen of, zoals de laatste keer, het systeem van Ezis naar HiX. Dat is een grote verandering geweest, omdat het hele ziekenhuis nu is gedigitaliseerd. Jonas was onze projectleider, een echte groepswerker die de rol aanneemt die nodig is. Hij heeft zo’n traject meermaals tot een goed einde gebracht. Een belangrijke klus; als het systeem het een dag niet doet, heb je een probleem."

"De vent maakt de tent, zeggen ze wel eens, vooral bij kleine organisaties klopt dat vaak. Jonas maakt zich niet druk over randzaken. Daarbij heeft hij een sterke drive en een duidelijk beeld van hoe het zou moeten. Hij remt ons af als we te hard gaan, kent de processen en de mogelijkheden van het systeem en heeft een goed overzicht van het ziekenhuis. Soms stapt hij bij me binnen met de vraag: wat vind jij hiervan? Dan kijken we samen naar de opties. In de regio lopen we voorop qua ICT. We werken hier met een hoog gemotiveerde club, willen het beste voor onze werknemers, patiënten en klanten. Zorgverbeteraars past in dit team. Ze hebben een oprechte interesse in de mens."

Michiel Middelbeek, accountmanager Chipsoft, over de overgang van Ezis naar HiX:

"Belangrijk bij zo’n migratietraject is dat je draagvlak creëert en de juiste stakeholders mobiliseert. Daar is Zorgverbeteraars goed in geslaagd. Jonas Rubrech van Zorgverbeteraars weet welke processen er spelen in het ziekenhuis en heeft kennis van zaken. Hij heeft veel samengewerkt met onze projectleider en gezamenlijk hebben ze voor een succesvolle migratie gezorgd."

"De samenwerking is prima bevallen. Het traject is goed verlopen, het enthousiasme in het ziekenhuis was groot. Bij de livegang waren veel mensen betrokken. Niet alleen artsen en verpleegkundigen, maar ook de Raad van Bestuur en de directie. Iedereen heeft de overstap van EZIS naar HiX, mee gevierd en omarmd. Zorgverbeteraars heeft een mooie rol gehad in het meekrijgen van de totale organisatie. Het is belangrijk dat zij ernaar toe leven en beseffen welke meerwaarde zo’n overgang oplevert. Zorgverbeteraars heeft daarnaast een rol gespeeld in de opzet van de opleidingsprogramma’s en de inzet van keyusers op de diverse afdelingen. Hierdoor waren de medewerkers van het Martini Ziekenhuis goed voorbereid op de komst van HiX en was er direct ondersteuning voor eventuele vragen. De livegang van HiX was een mooie bekroning van een succesvol migratietraject."

Naar boven