Onze mensen

Ook bij ons zijn het de mensen die het doen. Ons team is enthousiast, optimistisch en betrokken. Zorgverbeteraars zijn geen consultants in donkerblauwe pakken; hun karakteristieke stijl is niet zelden verfrissend. Zo identificeert Dirk een onoverkomelijke schaduwzijde van een verbetertraject als "Sommige dingen zijn te waar om mooi te zijn", vult Erik van der Velde aan, vrij naar Albert Einstein: "Te midden van de moeilijkheid ligt vaak de mogelijkheid." en wijst Jonas Rubrech er nog eens fijntjes op dat verbeteren niet vanzelf gaat met de uitspraak: "Als je wilt dat dingen je komen aanwaaien, moet je met je kop in de wind gaan staan." Het zal niemand verbazen dat ze zelf ook wel tegen een geintje kunnen en goed kunnen incasseren.


Ook Zorgverbeteraar worden? Bekijk onze vacatures, of neem contact met ons op.

Onze kijk op kwaliteit

Zorg raakt ons allemaal. Iedere dag trekken onze zorgverbeteraars er op uit om een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van die zorg. We richten ons op drie pijlers van kwaliteit van zorg.

Efficiënt. Wellicht kun je met een oneindig budget, oneindig veel superieure zorg leveren. Maar het budget is beperkt, evenals het aantal handen. Door verspilling van tijd en middelen op te sporen en terug te dringen, kunnen we met dezelfde middelen meer zorg leveren.

Betrouwbaar en veilig. Kwalitatieve zorg is voorspelbaar. De uitkomst hangt niet af van toevalligheden en individuen. Dat maakt een (z)organisatie betrouwbaar. Fouten zijn toevalligheden die patiënten en/of medewerkers kunnen schaden. Met het terugdringen van fouten is dus veel te winnen.

Patiënt-/cliëntvriendelijk. Goede zorg bestaat niet alleen uit een resultaat- en taakgerichte component, maar ook uit een relatiegerichte component. Zonder aandacht voor de patiëntrelatie, is een zorginstelling meer een zorgfabriek. De uitdaging is om patiënten/cliënten een betrokken onderdeel te laten zijn van het proces en hen te laten zien dat er kwaliteit geleverd wordt.

Iedere verbetering doorloopt op hoofdlijnen dezelfde vier stappen, van het bepalen van de huidige situatie tot een geborgde verbetering. Iedere fase heeft zijn eigen uitdagingen en valkuilen. Of het nu gaat om het implementeren van eHealth en EPD, het werken aan duurzame inzetbaarheid of het organiseren van kwaliteit en verbeterkracht.

Onze aanpak

Wij helpen mensen in de zorg om kwaliteit te leveren, omdat het altijd beter kan. Dit doen we door verbeterprojecten vorm te geven en de uitvoer ervan te begeleiden. Onze kennis over succesvol verbeteren delen we graag.

Onze aanpak kent vier uitgangspunten:

Mens boven methode. Wij geloven dat de structuur de mensen moet volgen, niet andersom. Alleen dan haal je het maximale uit een organisatie, een team of een afdeling. Geen methode is daarom heilig (of veilig). Pas als het werkt, is het waar.

Leiding geven boven leiding nemen. Wij Zorgverbeteraars staan niet aan het bed. De kwaliteit wordt geleverd door degenen die daar wel staan. Wij helpen hen door ze de tools, het vertrouwen en de verantwoordelijkheid te geven om zo de professionals en de organisatie een stap verder te helpen.

Kwaliteit boven kwantiteit. Cijfers kunnen een geweldig middel zijn om kwaliteit inzichtelijk te maken en een impuls te geven tot verbetering. Maar een te sterke focus op cijfers, kan ook leiden tot schijnkwaliteit. Daarom zijn wij altijd kritisch, want zoals Einstein al zei: "Alles wat telt, kan niet noodzakelijkerwijs worden geteld."

Voorzorg boven nazorg. Nog te vaak zien we dat veranderingen in organisaties, zoals de implementatie van een kwaliteits- of softwaresystemen, meer weg hebben van het enteren van een schip, dan het binnenvaren van een haven. Hierdoor ontstaat er veel onbegrip en weerstand. Met de juiste voorzorg maakt deze plaats voor vertrouwen en betrokkenheid.

Benieuwd hoe deze aanpak jouw organisatie vooruit kan helpen? Neem gerust contact met ons op.

Naar boven