College Management in de zorg, 'Kwaliteit verbeteren in de zorgpraktijk'

Wanneer: 2015

Organisatie: Hogeschool Utrecht is een kennisorganisatie met 31.500 bachelor- en 3.500 masterstudenten. Daarnaast verzorgt de Hogeschool cursussen voor niet-studenten binnen hun reguliere aanbod. Locatie Amersfoort biedt de Hbo-opleiding 'Management in de zorg' aan.

Doel: Binnen de cursus Bedrijfsprocessen werken studenten aan een bedrijfsanalyse. Tijdens een aantal hoorcolleges krijgen zij de theoretische, bedrijfskundige onderbouwing. Studenten horen graag verhalen uit te praktijk die deze (soms wat droge) materie tot leven brengen.

Aanpak: Jonas Rubrech, zorgverbeteraar en auteur van het boek 'Kwaliteit verbeteren in de zorg', verzorgde een college over kwaliteit verbeteren in de zorgpraktijk. Op beeldende wijze neemt het college studenten mee in de nut en noodzaak van kwaliteit verbeteren. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en prikkelende stellingen als 'weerstand is leuk', laat Jonas Rubrech zien hoe je van een verbetering een succes maakt, maar ook hoe je een project eenvoudig kunt laten mislukken.

Resultaat: Studenten hebben aan de hand van praktijkvoorbeelden gezien dat kwaliteitsverbetering en kostenbesparing vaak hand in hand gaan. De missie van je organisatie is altijd het vertrekpunt voor adequate verbeteringen, draagvlak en resultaat. Studenten gaven in de evaluatie aan enthousiast te zijn over het thema en de wijze van presenteren.